Παρά την πτωτική «τροχιά» της ναυλαγοράς κατά το τελευταίο δίμηνο, οι προσδοκίες για άμεση ανάκαμψη παραμένουν σθεναρές -κι επομένως το ενδιαφέρον του εφοπλιστικού κόσμου για νέες ναυπηγήσεις αλλά και αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι» συνεχίζει αμείωτο.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι οι αγοραπωλησίες στη second hand Αγορά ενισχύονται, αν και δεν έχει σημειωθεί διόρθωση στις τιμές τους.
Σύμφωνα με την Allied Shipbroking, ένα capesize του 2011 πουλήθηκε, την προηγούμενη εβδομάδα, έναντι 52 εκατ. δολαρίων, ενώ ένα νεότευκτο cape που «έπεσε» στη θάλασσα στο τέλος Ιουνίου πουλήθηκε έναντι 58 εκατ. δολαρίων.
Συνολικά, φέτος, έχουν πουληθεί 770 πλοία χωρητικότητας 52,46 εκατ. dwt έναντι συνολικά 13,4 δισ. δολαρίων. Τα 329 είναι δεξαμενόπλοια και η συνολική τους αξία ανέρχεται στα 7,1 δισ. δολάρια, τα 81 είναι containerships αξίας ενός δισ. δολαρίων και 321 είναι bulkers αξίας 4,47 δισ. δολαρίων.
Η μέση τιμή πώλησης ενός cape διαμορφώνεται στα 33 εκατ. δολάρια, ενώ συνολικά φέτος έχουν αλλάξει χέρια 38 πλοία του συγκεκριμένου τύπου.
Ανάπτυξη κατά 2,2% σε σχέση με πέρυσι
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και την Unctad, κατά τους πρώτους μήνες του 2014 το διεθνές εμπόριο αναπτύχθηκε μόλις 2,2%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ η αξία του παγκόσμιου εμπορίου, σε δολάρια, αυξήθηκε ακόμη πιο αργά, με άνοδο μόλις 1,5% σε σχέση με πέρυσι.
Ο ΟΟΣΑ τον περασμένο μήνα είχε προειδοποιήσει ότι οι εξαγωγές από τις οικονομίες των G7 και των BRIC υποχώρησαν συνολικά 2,6% το πρώτο τρίμηνο του έτους, συγκριτικά με το τελευταίο τρίμηνο του 2013.
Στην τελευταία της τριμηνιαία έκθεση η Platou αναφέρει πως σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, η προσφορά δεν αποτελεί κίνδυνο για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς εκτιμά πως η αύξηση του στόλου δεν θα υπερβεί το 5%.
Αντιθέτως, εκτιμά πως η πτώση των ημερήσιων εσόδων των πλοίων οφείλεται σε μία προσωρινή μείωση της ζήτησης (Demand) λόγω της λογικής του «Destocking» σε αρκετά εμπορεύματα, η οποία έχει επηρεάσει αρνητικά την Αγορά.
Όπως επισημαίνει η G. Moundreas, χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Κίνας η οποία, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου φθινοπώρου και του χειμώνα, είχε χτίσει ιδιαίτερα υψηλά αποθέματα, όπως για παράδειγμα Iron Ore, τα οποία και χρησιμοποιεί τώρα έχοντας ως αποτέλεσμα τη μείωση των εισαγωγών.
Αισιοδοξία για «γενναία» διόρθωση στο β' εξάμηνο 2014
Σύμφωνα με την Platou, είναι θέμα χρόνου προτού τα αποθέματα αρχίσουν να μειώνονται και ανοίξουν και πάλι οι εισαγωγές, ενώ εκφράζει την πεποίθηση πως τα θεμελιώδη μεγέθη θα βελτιωθούν σημαντικά στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, επηρεάζοντας θετικά τα έσοδα των πλοίων και τις μετοχές των εισηγμένων εταιρειών.
Οι αρνητικοί παράγοντες
Σύμφωνα με τοποθετήσεις Ελλήνων εφοπλιστών, όπως είναι η Φωτεινή Καραμανλή και ο Γιάννης Δράγνης, άλλα γεγονότα τα οποία επηρέασαν αρνητικά την αγορά των ναύλων ήταν η αύξηση των παραδόσεων των πλοίων που παραδοσιακά είναι μεγάλη κατά το πρώτο τρίμηνο κάθε χρόνου, η απαγόρευση των εξαγωγών από την Ινδονησία με αποτέλεσμα την πτώση κατά 80% των συνολικών εξαγωγών, αλλά και η αύξηση της φορολογίας στις εξαγωγές από την Ινδία.
Αρνητικό ρόλο διαδραμάτισε και η υπερπροσφορά των πλοίων προς ναύλωση από τη Νότιο Αμερική, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες ανέμεναν ότι θα υπήρχε αύξηση του εμπορίου και είχαν τοποθετήσει τα πλοία τους στην περιοχή.
Οι αρνητικές εκτιμήσεις της Deutsche Bank
Όσον αφορά την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας, η G. Moundreas αναφέρει ότι η Deutsche Bank, εκφράζοντας την ανησυχία της για την παγκόσμια Οικονομία, προχώρησε σε καθοδική αναθεώρηση των εκτιμήσεών της για την παγκόσμια ανάπτυξη για το 2014 στο 3,3% από 3,5%.
Ομοίως υποβάθμισε τις εκτιμήσεις της για την ανάπτυξη των ΗΠΑ φέτος, στο 2,3% από 3,1%, μείωση όμως που μπορεί να αντισταθμιστεί από τη βελτιωμένη οικονομία της Ιαπωνίας, όπου σύμφωνα με τα τελευταία αναθεωρημένα στοιχεία τα μεγέθη της αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 6,7% κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, γεγονός που οφείλεται στην αύξηση της κατανάλωσης τον Απρίλιο.
Στο ίδιο πτωτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη στις ΗΠΑ κινήθηκε και το ΔΝΤ, μειώνοντας τις εκτιμήσεις του στο 2% από 2,8%, ενώ για το 2015 η πρόβλεψη παρέμεινε σταθερή στο 3%, με το Ταμείο να προτρέπει και να συμβουλεύει τις ΗΠΑ να αυξήσουν τον κατώτατο μισθό, τις δαπάνες στις υποδομές και την προώθηση αλλαγών στο φορολογικό σύστημα.