Ροη ειδησεων

Ολόκληρη η τροπολογία για τα "κόκκινα δάνεια"

Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου 2014   2:02:00 μ.μ.


Κατέθεσε τη ρύθμιση για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια ο υπουργός Νίκος Δένδιας με τη μορφή τροπολογίας.

Αναλυτικά:


Προσθήκη – τροπολογία στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «Ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο α) της Απόφασης-Πλαίσιο 2008/909/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2008, όπως τροποποιήθηκε με την Απόφαση-Πλαίσιο 2009/299/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2009, σχετικά με την εφαρμογή της αρχής της αμοιβαίας αναγνώρισης σε ποινικές αποφάσεις, οι οποίες επιβάλλουν ποινές στερητικές της ελευθερίας ή μέτρα στερητικά της ελευθερίας, για το σκοπό της εκτέλεσής τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΜΕΡΟΣ Α), β) της Απόφασης-Πλαίσιο 2008/947/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2008, όπως τροποποιήθηκε με την Απόφαση-Πλαίσιο 2009/299/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2009, σχετικά με την εφαρμογή της αρχής της αμοιβαίας αναγνώρισης σε ποινικές αποφάσεις που προβλέπουν την αναστολή εκτέλεσης της ποινής ή απόλυση υπό όρους, με σκοπό την επιτήρηση των μέτρων αναστολής και των εναλλακτικών κυρώσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΜΕΡΟΣ Β), γ) της Απόφασης-Πλαίσιο 2009/829/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2009, σχετικά με την εφαρμογή, μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της αρχής της αμοιβαίας αναγνώρισης στις αποφάσεις περί μέτρων επιτήρησης εναλλακτικά προς την προσωρινή κράτηση (ΜΕΡΟΣ Γ)»







Μέτρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης και την ενίσχυση της απασχόλησης: κίνητρα για τη ρύθμιση χρεών μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών προς χρηματοδοτικούς φορείς και έκτακτες διαδικασίες ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων»






Αιτιολογική Έκθεση


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ

Άρθρο 1
Αντικείμενο – σκοπός - ορισμοί

Οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις στη χώρα μας αντιπροσωπεύουν ποσοστό περίπου 70% της απασχόλησης και 58% της προστιθέμενης αξίας της οικονομίας. Η παρατεταμένη, όμως, ύφεση είχε ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις αυτές, με αποτέλεσμα να επηρεασθεί η δυνατότητα ανταπόκρισής τους προς τις υποχρεώσεις τους έναντι τραπεζικών ιδρυμάτων, του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης. Ειδικότερα, εκτιμάται ότι οι οφειλές σε καθυστέρηση προς χρηματοδοτικούς φορείς (τραπεζικά ιδρύματα κ.α.) υπερβαίνουν τα σαράντα δις ευρώ, από τα οποία 13 δις περίπου οφείλουν επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών έως 2,5 εκ. ευρώ.
Προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία μιας νέας αρχής στις επιχειρήσεις αυτές, προκρίνεται η θέσπιση μιας σειράς έκτακτων μέτρων για την ελάφρυνση των οφειλών τους προς χρηματοδοτικούς φορείς, το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ), καθώς και η εισαγωγή ειδικών διαδικασιών για την εξυγίανση των υπερχρεωμένων αλλά βιώσιμων επιχειρήσεων. Ειδικά, η εισηγούμενη διαδικασία ρύθμισης και διαγραφής οφειλών προς χρηματοδοτικούς φορείς συνιστά τη μεγαλύτερη προσπάθεια αναδιάρθρωσης του ιδιωτικού χρέους των επιχειρήσεων που έχει ποτέ επιχειρηθεί στη χώρα μας, ώστε με τον τρόπο αυτό να ανακτήσουν την αποδοτικότητα και ανταγωνιστικότητά τους προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης.
Σε αυτό το πλαίσιο, με το άρθρο 1 καθορίζονται τα μέσα της επιχειρούμενης ρύθμισης, τα οποία είναι: α) η παροχή κινήτρων προς μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες αφενός και προς χρηματοδοτικούς φορείς αφετέρου για τη ρύθμιση / διαγραφή ιδιωτικού χρέους, β) η ελάφρυνση και ο διακανονισμός χρεών μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών προς το Δημόσιο και ΦΚΑ που προβαίνουν σε ρύθμιση οφειλών τους προς χρηματοδοτικούς φορείς, γ) έκτακτη διαδικασία ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων (με δεσμευτική δύναμη για το σύνολο των πιστωτών),δ) έκτακτη διαδικασία ειδικής διαχείρισης και ε) η σύσταση επιτροπής παρακολούθησης και συντονισμού της υλοποίησης των θεσπιζομένων μέτρων με στόχο την ταχεία και αποτελεσματική εφαρμογή τους. Η εφαρμογή των θεσπιζομένων μέτρων από τους χρηματοδοτικούς φορείς γίνεται, τέλος, εν όψει των διατάξεων του Κώδικα Δεοντολογίας που θέσπισε η Τράπεζα της Ελλάδος για τη ρύθμιση χρεών ιδιωτών και επιχειρήσεων (Β’ 2289/2014), σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του ν. 4224/2013 (Α’ 288). Στις διατάξεις της παρούσας ρύθμισης υπάγονται επίσης οφειλές προς υπό εκκαθάριση χρηματοδοτικούς φορείς καθώς και οφειλές εγγυημένες από το Ελληνικό Δημόσιο.
Περαιτέρω, και για τους σκοπούς της προκείμενης ρύθμισης, περιλαμβάνονται οι ορισμοί των μικρών επιχειρήσεων, των επαγγελματιών, των επιλέξιμων οφειλετών, του χρηματοδοτικού φορέα, της επιλέξιμης διαγραφής κ.α. Σύμφωνα με αυτά, ως μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες που έχουν δικαίωμα υπαγωγής στην παρούσα ρύθμιση νοούνται όσες / όσοι κατά τη χρήση που έληξε στις 31.12.2013 είχαν κύκλο εργασιών έως 2,5 εκατ. ευρώ, δεν έχουν υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του ν.3869/2010 (Α’ 130) ή έχουν εγκύρως παραιτηθεί από αυτή, δεν έχουν παύσει τις εργασίες τους, δεν έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής στον Πτωχευτικό Κώδικα και δεν έχουν καταδικαστεί – οι φορείς των επιχειρήσεων ή επαγγελματίες - για φοροδιαφυγή ή απάτη σε βάρος του Δημοσίου ή ΦΚΑ.
Ως επιλέξιμες – και συνεπαγόμενες τα αποτελέσματα της παρούσας ρύθμισης - νοούνται οι διαγραφές απαιτήσεων ως προς κεφάλαιο και τόκους, οφειλετών που την 30.06.2014 είχαν οφειλές από επιχειρηματικά δάνεια προς τις τράπεζες σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών (επίδικη ή ρυθμισμένη) και δεν είχαν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα λόγω ληξιπρόθεσμων ή είχαν λόγω ρύθμισης. Οι διαγραφές αφορούν μία ή περισσότερες πιστώσεις της τράπεζας προς τον οφειλέτη που συνολικά ανά επιλέξιμο οφειλέτη δεν υπερβαίνουν το ποσό των 500.000 ευρώ. Ισούνται δε τουλάχιστον με το 50% των συνολικών απαιτήσεων του χρηματοδοτικού ιδρύματος κατά του οφειλέτη ή, εφόσον είναι μικρότερο, το ποσό που απαιτείται έτσι ώστε μετά τη διαγραφή το υπόλοιπο της απαίτησης της τράπεζας κατά του οφειλέτη να μην υπερβαίνει το 75% της καθαρής περιουσιακής θέσης του ιδίου και των συνοφειλετών.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ

Άρθρο 2
Ρύθμιση χρεών μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών

Στο άρθρο 2 καθορίζεται η διαδικασία παροχής επιλέξιμης διαγραφής χρεών από το χρηματοδοτικό φορέα με την υποβολή αίτησης προς αυτόν και βεβαίωσης για τη συνδρομή των προϋποθέσεων που καθιστούν τον αιτούντα επιλέξιμο οφειλέτη. Ειδικότερα, στην παράγραφο 2 καθορίζεται το περιεχόμενο της εν λόγω βεβαίωσης, στην παράγραφο 4 ορίζεται ότι η παροχή επιλέξιμης διαγραφής γίνεται σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης του χρηματοδοτικού φορέα σχετικά με την δυνατότητα του οφειλέτη να ανταπεξέλθει στις ρυθμιζόμενες υποχρεώσεις. Με την παράγραφο 5 ρυθμίζεται το δικαίωμα προσώπου που έχει ήδη υπαχθεί σε ρύθμιση χρεών προς χρηματοδοτικό φορέα, εφόσον προσκομίσει βεβαίωση ότι έχει λάβει επιλέξιμη διαγραφή, να υπάγεται σε πρόγραμμα εξυπηρέτησης της ληξιπρόθεσμης οφειλής του προς τη Φορολογική Διοίκηση ή / και σε ΦΚΑ σε 100 μηνιαίες δόσεις και να λαμβάνει πρόσθετη διαγραφή των προσαυξήσεων και προστίμων που το βαρύνουν ίση με 20%. Τη δυνατότητα αυτή έχουν επίσης οφειλέτες που έχουν ήδη υπαχθεί στη ρύθμιση των άρθρων 51 και 54 του ν.4305/2014 (Α’ 237). Σε περίπτωση μη προσήκουσας εκπλήρωσης των όρων της ρύθμισης από τον οφειλέτη, η παράγραφος 6 προβλέπει την κύρωση της αναβίωσης της παλιάς οφειλής και την ανατροπή των συνεπειών της παροχής ρύθμισης της παραγράφου 5. Περαιτέρω, με την παράγραφο 7 δίδεται το απαραίτητο νομοθετικό εξουσιοδοτικό έρεισμα, προκειμένου να ορισθεί με κοινή υπουργική απόφαση το περιεχόμενο της αίτησης και της βεβαίωσης των παραγράφων 1 και 2, καθώς επίσης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Στην παράγραφο 8 ορίζονται ως δικαιούχοι των φορολογικών ευεργετημάτων του άρθρου 19 οι χρηματοδοτικοί φορείς που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα, έχουν παράσχει επιχειρηματικά δάνεια στην Ελλάδα και παρέχουν επιλέξιμες διαγραφές.


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ

Άρθρο 3
Έκτακτη διαδικασία ρύθμισης υποχρεώσεων εμπόρων (με δεσμευτική δύναμη για το σύνολο των πιστωτών)

Με το άρθρο 3 ρυθμίζεται η υπαγωγή στην έκτακτη διαδικασία ρύθμισης υποχρεώσεων εμπόρων. Στην παράγραφο 1 ορίζεται ότι φυσικά ή νομικά πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα και με κέντρο κύριων συμφερόντων στην Ελλάδα μπορούν να αιτούνται τη ρύθμιση των οφειλών τους κατά το παρόν άρθρο και προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις ύπαρξης της συναίνεσης των πιστωτών. Στην παράγραφο 2 τίθεται ως προθεσμία υπαγωγής η 31.03.2016. Με την παράγραφο 3 ορίζεται ότι η συναίνεση των πιστωτών της παραγράφου 1 πρέπει να αποτυπώνεται σε συμφωνία η οποία υποβάλλεται μαζί με την αίτηση. Στην παράγραφο 4 ορίζεται το ποιοι νοούνται ως πιστωτές για τις ανάγκες του παρόντος άρθρου και ο τρόπος υπολογισμού των συναινούντων πιστωτών. Στην παράγραφο 5 ορίζεται ως αρμόδιο καθ’ ύλην δικαστήριο το Μονομελές Πρωτοδικείο, δικάζον κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας και τίθεται προθεσμία προσδιορισμού της δικασίμου εντός διμήνου από την υποβολή της αίτησης, ενώ με τις παραγράφους 6 και 7 ρυθμίζονται θέματα όπως της αναστολής εκκρεμουσών αιτήσεων κατά τον Πτωχευτικό Κώδικα και της λήψης προληπτικών μέτρων.

Άρθρο 4
Απόφαση του δικαστηρίου

Με το άρθρο 4 ρυθμίζονται δικονομικά και διαδικαστικά θέματα σχετικά με τη λήψη, την έκδοση και τη δημοσίευση της απόφασης του αρμοδίου δικαστηρίου καθώς επίσης και τα ένδικα μέσα και βοηθήματα κατά αυτής.

Άρθρο 5
Αποτελέσματα της αποδοχής της αίτησης
Με την παράγραφο 1 του άρθρου 5 ρυθμίζονται τα αποτελέσματα που επιφέρει η αποδοχή της αίτησης υπαγωγής στην έκτακτη διαδικασία ρύθμισης από το αρμόδιο δικαστήριο (αναστολή διωκτικών μέτρων, εξόφληση του οφειλόμενου προς τους εργαζόμενους χρέους σε δόσεις). Με την παράγραφο 2 δίδεται το δικαίωμα σε οφειλέτη με επικυρωμένη από το δικαστήριο συμφωνία ρύθμισης, να υπαχθεί σε πρόγραμμα εξυπηρέτησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του προς το Φορολογική Διοίκηση ή / και ΦΚΑ σε 100 μηνιαίες δόσεις και να λάβει πρόσθετη διαγραφή των προσαυξήσεων και προστίμων που το βαρύνουν ίση προς 20%. Με την παράγραφο 3 ρυθμίζεται η περίπτωση οφειλέτη που ενώ έχει ρυθμίσει τις οφειλές του κατά το άρθρο 3 δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΦΚΑ. Με την παράγραφο 4 ορίζεται ότι η δικαστική απόφαση του παρόντος άρθρου αποτελεί εκτελεστό τίτλο. Με την παράγραφο 5 ρυθμίζεται το ύψος της αξίωσης των πιστωτών κατά των συνοφειλετών του οφειλέτη, ενώ με την παράγραφο 6 ρυθμίζονται τα δικαιώματα των ενέγγυων πιστωτών. Με την παράγραφο 7 θεσπίζονται οι κυρώσεις παραβίασης από τον οφειλέτη της συμφωνίας ρύθμισης. Τέλος, με την παράγραφο 8 ορίζεται ότι οι διατάξεις των άρθρων 51 και 54 του ν.4305/2014 εφαρμόζονται συμπληρωματικά και για τις ρυθμιζόμενες κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΦΚΑ, με τη δε παράγραφο 9 εξαιρούνται της πτωχευτικής ανάκλησης, κατά την έννοια των άρθρων 41 επ. του Πτωχευτικού Κώδικα, πράξεις που έλαβαν χώρα σε εκπλήρωση της συμφωνίας ρύθμισης του άρθρου 5 παρ. 3 του παρόντος νόμου.

Άρθρο 6
Χρηματοδότηση της επιχείρησης

Με το άρθρο 6 προβλέπεται ότι το προνόμιο του άρθρου 154 περ. α΄ του Πτωχευτικού Κώδικα καταλαμβάνει τις χρηματοδοτήσεις ή εισφορές αγαθών ή υπηρεσιών προς τον οφειλέτη, οι οποίες γίνονται για διάστημα ενός έτους από τη δημοσίευση της απόφασης περί υπαγωγής στην έκτακτη διαδικασία ρύθμισης (αρ.4), έως το ποσοτικό όριο που προσδιορίζεται στην υποβληθείσα συμφωνία ρύθμισης και μόνο εφόσον προσδιορίζεται τέτοιο όριο. Εξαιρούνται του ως άνω προνομίου οι χρηματοδοτήσεις ή εισφορές αγαθών ή υπηρεσιών από ιδιοκτήτες, εταίρους ή μετόχους κ.α. καθώς και οι εισφορές στο πλαίσιο αύξησης κεφαλαίου.

Άρθρο 7
Δικαίωμα αποζημίωσης πιστωτών

Με το άρθρο 7 προβλέπεται ότι οι πιστωτές, οι οποίοι δεν έχουν συνυπογράψει τη συμφωνία ρύθμισης και των οποίων οι απαιτήσεις έχουν περιοριστεί κατά την ονομαστική τους αξία, δικαιούνται να λάβουν αποζημίωση από τον οφειλέτη για την προκληθείσα σε αυτούς ζημία και προσδιορίζονται οι σχετικοί όροι και προϋποθέσεις.

Άρθρο 8
Περιορισμός αμοιβών
Με το άρθρο 8 προβλέπεται ότι οι πράξεις κατ’ εφαρμογή της συμφωνίας ρύθμισης απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος ή δικαίωμα Δημοσίου ή τρίτων, συμπεριλαμβανομένων των τελών χαρτοσήμου (πλην του ΦΠΑ), ενώ ως προς τις αμοιβές για τις αυτές πράξεις ή συμβάσεις εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 134 του Πτωχευτικού Κώδικα.


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ

Άρθρο 9
Αίτηση υπαγωγής στην έκτακτη διαδικασία ειδικής διαχείρισης
Με την παράγραφο 1 προσδιορίζονται οι δικαιούχοι υπαγωγής στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης. Προκειμένου περί κεφαλαιουχικών εταιριών, προβλέπεται ότι αυτές μπορούν να υπάγονται στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης του παρόντος άρθρου και εφόσον συντρέχει ως προς αυτές για δύο συνεχόμενες χρήσεις λόγος λύσης κατά το άρθρο 48 παρ. 1 κ.ν. 2190/1920 (αναλογικά εφαρμοζομένου στις λοιπές μορφές κεφαλαιουχικών εταιριών). Με την παράγραφο 2 οριοθετείται ο κύκλος των προσώπων που έχουν δικαίωμα για την υποβολή της σχετικής αίτησης, ενώ με την παράγραφο 3 καθορίζεται η έννοια των πιστωτών για τις ανάγκες του παρόντος. Με την παράγραφο 4 προβλέπεται ο τρόπος υπολογισμού του ποσοστού των αιτούντων πιστωτών, με τη δε παράγραφο 5 ορίζεται ότι για το παραδεκτό της αίτησης απαιτείται η ταυτόχρονη κατάθεση δήλωσης του προτεινομένου ως ειδικού διαχειριστή (φυσικού ή νομικού προσώπου) περί αποδοχής του σχετικού έργου.

Άρθρο 10
Ορισμός Ειδικού Διαχειριστή
Με την παράγραφο 1 προβλέπεται ότι ως ειδικός διαχειριστής μπορεί να ορίζεται νόμιμος ελεγκτής ή ελεγκτικό γραφείο, όπως ορίζονται στο ν.3693/2008 (Α΄ 174) ή δικηγόρος με οικονομοτεχνικές γνώσεις ή δικηγορική εταιρία στην οποία συμμετέχει δικηγόρος με οικονομοτεχνικές γνώσεις. Ως προς τον ειδικό διαχειριστή ισχύει το άρθρο 106ι παρ.1 του Πτωχευτικού Κώδικα (παράγραφος 2). Με την παράγραφο 3 ορίζεται ο χρόνος παύσης της διαδικασίας και του λειτουργήματος του ειδικού διαχειριστή σε δώδεκα (12) μήνες από την έκδοση της οικείας δικαστικής απόφασης, καθώς και η δυνατότητα και οι προϋποθέσεις αντικατάστασης αυτού κατόπιν αίτησης όποιου έχει έννομο συμφέρον. Επίσης θεσπίζονται ρυθμίσεις για την αμοιβή του ειδικού διαχειριστή. Με την παράγραφο 4 προβλέπεται ότι ο ειδικός διαχειριστής ευθύνεται μόνο για δόλο και βαριά αμέλεια, καθώς και ότι δεν προσωποκρατείται ούτε υπέχει αστική, ποινική ή άλλη ευθύνη για χρέη της υπό ειδική διαχείριση εταιρίας.

Άρθρο 11
Εκδίκαση της αίτησης

Με την παράγραφο 1 ορίζεται ως αρμόδιο για την εκδίκαση της αίτησης δικαστήριο το Μονομελές Πρωτοδικείο, στην περιφέρεια του οποίου ο οφειλέτης έχει την έδρα του, το οποίο δικάζει κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας. Οι αποφάσεις του δεν υπόκεινται σε τακτικά ή έκτακτα ένδικα μέσα, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά. Με τις παραγράφους 2 έως 5 ρυθμίζονται ζητήματα αναστολής διωκτικών μέτρων και λοιπά δικονομικά θέματα.

Άρθρο 12
Απόφαση του δικαστηρίου

Με το άρθρο 12 θεσπίζονται ρυθμίσεις που αφορούν την έκδοση της σχετικής δικαστικής απόφασης, με την οποία, μεταξύ άλλων, διορίζεται ο ειδικός διαχειριστής, τις διατυπώσεις στις οποίες υποβάλλεται με επιμέλεια του οφειλέτη, καθώς και τα ένδικα μέσα ή βοηθήματα στα οποία υπόκειται.


Άρθρο 13
Συνέπειες αποδοχής της αίτησης

Με το άρθρο 13 ορίζονται οι συνέπειες αποδοχής της αίτησης (ιδίως αυτοδίκαιη αναστολή όλων των ατομικών διώξεων κατά της επιχείρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της ειδικής διαχείρισης, περιέλευση των αρμοδιοτήτων των καταστατικών οργάνων στον ειδικό διαχειριστή, αναστολή, κατά τη διάρκεια της ειδικής διαχείρισης, της υποχρέωση έγκρισης των οικονομικών καταστάσεων από τη γενική συνέλευση των μετόχων).

Άρθρο 14
Διαδικασία ειδικής διαχείρισης-διάθεση του ενεργητικού

Με το άρθρο 14 καθορίζεται ο τρόπος διενέργειας της ειδικής διαχείρισης, καθώς και τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του ειδικού διαχειριστή και ρυθμίζεται η διαδικασία διάθεσης του ενεργητικού της επιχείρησης.

Άρθρο 15
Διαδικασία ειδικής διαχείρισης - Εκδίκαση της αίτησης αποδοχής

Με το άρθρο 15 θεσπίζονται ρυθμίσεις για τη συζήτηση της αίτησης αποδοχής και την έκδοση της σχετικής απόφασης, κατά της οποίας προβλέπεται το δικαίωμα άσκησης τριτανακοπής από πρόσωπο που δεν παρέστη στη συζήτηση και δεν είχε κλητευθεί νόμιμα σε αυτήν εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από τη δημοσίευσή της.

Άρθρο 16
Διαδικασία ειδικής διαχείρισης - Μεταβίβαση του ενεργητικού

Με το άρθρο 16 καθορίζεται η διαδικασία μεταβίβασης του ενεργητικού της επιχείρησης μετά τη δημοσίευση θετικής απόφασης, για την οποία δεν εφαρμόζεται το άρθρο 479 ΑΚ. Προβλέπεται, επίσης, ότι οι πράξεις για την πραγματοποίηση της μεταβίβασης απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος ή δικαίωμα Δημοσίου ή τρίτων, καθώς και τελών χαρτοσήμου (πλην του Φ.Π.Α.) και εξαιρούνται της πτωχευτικής ανάκλησης.

Άρθρο 17
Περάτωση της διαδικασίας ειδικής διαχείρισης

Σύμφωνα με την παράγραφο 1 θεωρείται ότι περατώθηκε η διαδικασία, εφόσον παρέλθει η προθεσμία της παραγράφου 4 του άρθρου 9 χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση τουλάχιστον του 90% του συνόλου του ενεργητικού της εταιρίας (ως λογιστική αξία) και η επακόλουθη υποχρέωση του ειδικού διαχειριστή να υποβάλει αίτηση πτώχευσης του οφειλέτη. Στην ίδια παράγραφο προβλέπονται και οι εξαιρέσεις, η συνδρομή των οποίων οδηγεί σε αυτοδίκαια παράταση της ειδικής διαχείρισης.
Στην παράγραφο 2 και υπό τις τιθέμενες σε αυτό προϋποθέσεις (μεταβίβαση τουλάχιστον του 90% του συνόλου του ενεργητικού της επιχείρησης, εκτίμηση περί επάρκειας του προϊόντος ρευστοποίησης για την πλήρη ικανοποίηση όλων των πιστωτών) προβλέπεται ότι ο διαχειριστής υποβάλλει αίτημα στο αρμόδιο δικαστήριο το οποίο δύναται να παρατείνει τον διορισμό του με αποκλειστικό αντικείμενο την διάθεση του προϊόντος ρευστοποίησης προς τους δικαιούχους. Σε περίπτωση πλήρους ικανοποίησης του συνόλου των πιστωτών, τα εταιρικά όργανα ή ο ιδιοκτήτης, κατά περίπτωση, ανακτούν την διοίκηση του φορέα της επιχείρησης, ενώ σε αντίθετη περίπτωση, ο ειδικός διαχειριστής υποχρεούται να υποβάλει αίτηση πτώχευσης του οφειλέτη. Σε περίπτωση που εκκρεμεί αίτηση πτώχευσης προχωρά η εξέταση της.
Στην παράγραφο 3 ορίζεται ότι σε περίπτωση κήρυξης του φορέα της επιχείρησης σε πτώχευση, εάν εκκρεμεί η διάθεση προϊόντος διάθεσης μέρους του ενεργητικού της επιχείρησης στους πιστωτές, ο ειδικός διαχειριστής διατηρεί τον έλεγχο του ανωτέρω υπολοίπου και την ευθύνη διανομής του στους δικαιούχους σύμφωνα με το άρθρο 18 του παρόντος και η διανομή αυτή δεν υπόκειται σε πτωχευτική ανάκληση.

Άρθρο 18
Διενέργεια ειδικής διαχείρισης-διανομή προς πιστωτές

Στην παράγραφο 1 προβλέπεται η υποχρέωση του ειδικού διαχειριστή να δημοσιοποιήσει πρόσκληση αναγγελίας απαιτήσεων των πιστωτών σε σύντομο χρόνο μετά την ολική ή τμηματική μεταβίβαση του ενεργητικού της επιχείρησης.
Στην παράγραφο 2 ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τη σύνταξη πίνακα κατάταξης κατά τις διατάξεις των άρθρων 153-161 του Πτωχευτικού Κώδικα, που εφαρμόζονται αναλογικά, και την αρμοδιότητα εκδίκασης ανακοπών κατ’ αυτού.
Στην παράγραφο 3 ορίζεται ότι η διανομή προς πιστωτές γίνεται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Κ.Πολ.Δ.


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ

Άρθρο 19
Λοιπές φορολογικές διατάξεις

Με το άρθρο 19 τροποποιείται και συμπληρώνεται το άρθρο 27 του 4172/2013 (Α’ 167), προκειμένου να συμπεριλάβει και την περίπτωση της χρεωστικής διαφοράς (οριστικής ζημίας) λόγω πιστωτικού κινδύνου, η οποία προκύπτει για τους πιστωτές από τη διαγραφή χρεών οφειλετών τους.
Επίσης ορίζεται η «χρεωστική διαφορά» για την εφαρμογή της διάταξης αυτής, ενώ, τέλος, προβλέπεται ο αντιλογισμός της πρόσθετης ειδικής πρόβλεψης κατά τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 26 του ν. 4172/2013, που τυχόν έχει σχηματίσει και εκπέσει από τα ακαθάριστα έσοδά του ο πιστωτής για το χρέος που διαγράφεται. Η εν λόγω πρόβλεψη αντιλογίζεται σε πίστωση των αποτελεσμάτων του φορολογικού έτους στο οποίο πραγματοποιήθηκε η διαγραφή και αποτελεί για τον πιστωτή φορολογητέο κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα.

Άρθρο 20
Λοιπές διατάξεις

Στην παράγραφο 1 προβλέπεται η έκδοση κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης για τη σύσταση επιτροπής με αρμοδιότητες την παρακολούθηση της εφαρμογής των μέτρων του παρόντος νόμου, το συντονισμό και υποστήριξη των συμμετεχόντων φορέων και αρχών, τη συλλογή και επεξεργασία στατιστικών και άλλων στοιχείων ως προς την εφαρμογή τους και τις οικονομικές και άλλες επιπτώσεις, την υποβολή εισηγήσεων και προτάσεων προς τους ανωτέρω Υπουργούς, την Τράπεζα της Ελλάδος και άλλα εποπτικά όργανα. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζεται επίσης κάθε ειδικό θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια για τη λειτουργία της επιτροπής αυτής και την εκπλήρωση του σκοπού της.
Στην παράγραφο 2 ορίζεται ότι η διαγραφή ή / και ρύθμιση υπολοίπου δανείου, το οποίο τελεί υπό την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, και συντελείται εντός του πλαισίου της διαδικασίας των προηγούμενων άρθρων, δεν επηρεάζει κατά τα λοιπά την ισχύ της παρασχεθείσας εγγύησης από το ελληνικό δημόσιο. Τέλος, στην παράγραφο 3 προβλέπεται ότι η περίπτωση η’ (απόκτηση κινητών αξιών που αποτελεί μέρος εξυγίανσης της εταιρείας σύμφωνα με το έκτο κεφάλαιο του Πτωχευτικού Κώδικα) του άρθρου 8 του ν. 3461/2006 (Α’ 106), όπως τροποποιήθηκε με το αρ. 13 § 7 του ν. 4013/2011 (Α’ 204), εφαρμόζεται αναλογικά και στην περίπτωση επικύρωσης συμφωνιών ρύθμισης κατά το τρίτο κεφάλαιο του παρόντος νόμου.



Άρθρο 21
Τροποποίηση καταστατικού της Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε.

Με την παρ.1 συμπληρώνεται ο καταστατικός σκοπός της «ΕΘΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Α.Ε.» (Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε.), προκειμένου να συμπεριληφθεί σε αυτόν η δυνατότητα σύναψης ομολογιακού δανείου με το “IfG – Greek SME Finance SA” (αριθμός μητρώου B 186984) ή άλλα νομικά πρόσωπα ειδικού σκοπού, με πόρους που προέρχονται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και με στόχο τη διοχέτευση κεφαλαίων προς τις ελληνικές πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), όπως αυτές ορίζονται από τη Σύσταση της Ε.Ε. 2003/361/ΕΚ, ως εκάστοτε ισχύει, τη μείωση του κόστους δανεισμού τους, την ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητάς τους και, εν γένει, της απασχόλησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του ν. 4224/2013 (Α 288).
Με την παράγραφο 2 τροποποιείται το άρθρο 6 του καταστατικού της Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε. (αρ.2ο ν. 3912/2011), προκειμένου να συμπεριλάβει την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά εκατό εκατομμύρια (100.000.000,00) ευρώ που γίνεται με την παράγραφο 2 του άρθρου 23 του παρόντος νόμου, όπως αυτή τροποποιεί την παράγραφο 1 του άρθρου 5 του ν. 4224/2013.

Άρθρο 23
Απορρόφηση νομικών προσώπων από το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο

Με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 συμπληρώνεται το υφιστάμενο πλαίσιο για την απορρόφηση των υποκεφαλαίων που συστήνονται ως διακριτές νομικές οντότητες και, μετά τη σύσταση του Ταμείου του άρθρου 3 του ν. 4224/2013, απορροφώνται από αυτό. Με το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 εισάγεται η δυνατότητα απορρόφησης του “IfG – Greek SME Finance SA” και τυχόν άλλων νομικών προσώπων ειδικού σκοπού, ως υποκεφαλαίων του Ταμείου του άρθρου 3 του ν. 4224/2013.
Με την παράγραφο 2 αυξάνεται εκ του νόμου το μετοχικό κεφάλαιο της Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε. κατά εκατό εκατομμύρια (100.000.000,00) ευρώ, τα οποία καταβάλλονται σε μετρητά από πόρους που προέρχονται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με σκοπό τη χρηματοδότηση της ανώνυμης εταιρείας “IfG – Greek SME Finance S.A.” και τη συνακόλουθη χρηματοδότηση των ελληνικών ΜΜΕ.
Με την παράγραφο 3 και για το σκοπό της μετακύλισης του οφέλους στις δανειοδοτούμενες ΜΜΕ μέσω της μείωσης του τελικού κόστους επιτοκίου δανεισμού, εισάγονται οι ακόλουθες απαλλαγές που αφορούν:
α) Την εισφορά του ν. 128/1975 (Α 178) που επιβάλλεται στα δάνεια που χορηγούν πιστωτικά ιδρύματα λειτουργούντα στην Ελλάδα προς τις ελληνικές ΜΜΕ.
β) τη φορολογία εισοδήματος που προκύπτει από τους τόκους σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2013 (Α 167), την εισφορά του ν. 128/1975 αλλά και το τέλος χαρτοσήμου του π.δ. 28/1931 (Α 239), για τα δάνεια που χορηγεί το “IfG – Greek SME Finance SA” σε πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα με τελικούς αποδέκτες τις ελληνικές ΜΜΕ. Οι παραπάνω απαλλαγές ισχύουν ανεξάρτητα από το εάν η προέλευση των χρημάτων που δανείζει το “IfG – Greek SME Finance SA” στα πιστωτικά ιδρύματα είναι από την Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε. ή από αλλοδαπό Δημόσιο ή οντότητα συνδεόμενη με αλλοδαπό Δημόσιο, από διεθνή οργανισμό ή από άλλη οντότητα, σε κάθε περίπτωση ανεξαρτήτως της νομικής μορφής, που βάσει διεθνούς ή διμερούς συμφωνίας, ή των νομοθετικών, κανονιστικών, καταστατικών και λοιπών διατάξεων που τα ή τις διέπουν, απολαύουν φορολογικών προνομίων, από κοινωφελές ίδρυμα ή μη κερδοσκοπικό οργανισμό. 
ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ